Aafrika "iminature"

See on Mari ajaveeb. Viibin kolm kuud Aafrikas riigis nimega Kamerun. Sattusin siia vabatahtlikuna läbi Globaalse Hariduse Võrgustiku (GLEN), vaata täpsemalt www.glen-europe.com, ning tegelen laste keskkonnaharidusega, kliimamuutuste õpetamisega koolides programmi GLOBE abil, www.globe.gov. Kirjutan siia oma muljeid ja m6tteid. Lugege aga ning j2tke kommentaaride alla teateid!

Name:
Location: Estonia

Saturday, October 07, 2006

Imelikud kombed

Tahtsin teid hoiatada imelike kommete eest, mis kamerunlastel on, ja mis nyydseks mullegi natuke kylge on j22nud.
1. Tervitamine. Kui n2ed t2naval kedagi tuttavat v6i oled kellegagi koos ja kohtad tema s6pra, siis on kindel laks, et tervituseks sirutad k2e. Kui on v2ga hea tuttav v6i muidu tore tyyp, siis l66d ka keskmise s6rmega nipsu. 2rge siis imestage, kui tagasitulles hakkan k6iki k2ttpidi tervitama.
2. S6rmem2ngud. Ja kui ajad inimestega m6nusalt juttu. N2iteks istud k6rtsis v6i ka k6nnid k6rvuti t2naval, siis on v2ga tavaline vestluskaaslasel lihtsalt k2est kinni haarata, sellest hoida v6i tema s6rmi mudida. Et vaadake ette, kes Zavoodis minu k6rvale istuda tahab :)
3. K6ned. Meeletult tavaline on pidada sytitavaid ja k6ike-kiitvaid k6nesid misiganes yrituse korral. Eriti hakkas see silma, kui olime nyyd kaks p2eva Tatumis, et kohtuda sealse Riikliku Keskkooli keskkonnaklubiga, kes tahavad ka GLOBE-kooliks saada. Meie tulekut tervitati k6nedega k6ikidelt ca 10-lt kohal viibinud 6petajalt ja paluti muidugi ka meie s6nav6ttu ning ega me ei saa siis kiitmisega alla j22da :). Samuti tervitasid 6pilased meid mitme k6nega ning ulatasid meile hiljem isegi k2ne teksti ja samuti welcome-laulu ja sketsidega, mis nad eelmisel p2eval olid v2lja m6elnud, sest teatasime suht v2he aega ette, et tuleme. Uhuuuu! Ja 6htul 6petajatega k6rtsus istudes peeti meile k6ne ja paluti ka meie s6nav6ttu. Ja kui j2rgmisel p2eval 6pilastele head aega ytlesime, siis pidasime k6ne ning ka meile peeti j2rjekordsed 10 k6ne. Ja sisu on alati v2ga positiivne ja sytitav, kohati isegi suht l22ge... M6nikord ei saa aru, kas inimene t6esti m6tleb nii v6i lihtsalt r22gib ilusaid kujundeid seostamata seda tegelikkusega. Kusjuures seda k6neosavust m2rkasin juba Leslie juures, kui Eestis ja Saksas tuuritasime, aga h2id k6nemehi on siin lademetes. Aga minagi tunnen ennast juba p2ris mugavalt nende ylikiitvate ekspromt-k6nede tegemisel. 2rge siis j2llegi ehmatage :)
4. Laulud. Nagu juba mainisin, siis meile on pyhendatud mitu tervituslaulu v6i 2rasaatmislaulu. Kamerunlased armastavad igal yritusel laulda kas siis vanu laule v6i isegi ekstra uusi laule v2lja m6elda. Esimesel korral m2rkasin seda Yaoundes, kui lappasin GLOBE-aastap2eva bukleti, kus mitle v2ga-v2ga GLOBE-ylendava laulu tekstid. Aga pea igal ja koolikylastusel on meie midagi lauldud, sageli hymni. H2mmastav. Aga laule pole ma siin ise meisterdanud, et seda pole m6tet karta, et ma kuskil pysti kargan ja leelotama pistan.
5. Palvetamine. Kamerunis on v2ga mitut erinevat "liiki" kristlasi. Muidugi ka muid religioone - moslemid... Aga pea k6ik inimesed on kiriku liikmed, v2hesed kes pole. Moslemitega pole veel eriti kokku puutunud, aga plaanime Ramadani l6puks p6hja pidustustele s6ita, kus pesitseb neid k6ige enam. K6ik religioonid elavad s6bralikult k2sik2es ja konflikte t6esti ei ole - kamerunlased on v2ga rahuarmastav rahvas. Aga enne iga yritust ja iga yrituse l6pus on palvetamine v2ga tavaline. Mu m2letamist m66da pole me alustanud yhtegi tundi lastega ilma palve lugemist. Palvetab kas m6ni 6pilane v6i 6petaja. Vahel palutakse ka meil palvetada, Simone alati keeldub, aga mina olen vahel s66gipalvet kyll lugenud. Isegi ylikooli loengud algavad siin laulu ja palvega ja n2iteks see pidu, millel Yaoundes k2isime algas p2ris pika tseremooniaga. Mu meelest on see p2ris armas komme, sest sageli sedfa elukest siin j2lgides tundub, et midagi muud ei annagi teha, kui lihtsalt inimeste eest palvetada. JA ma tean, et kui ma ise oma haigustega haiglas olin, siis lisaks Palamuse kogudusele leidus siin mitmeid, kes minu eest palvetasid. Ning eile, kui k2isin uuesti vereproovi tegemas, et kontrollida, kas k6ik tyyfus ja malaaria on mu verest kadunud, siis tuli tahtmine p2ris mitme inimese eest palvetada, kes seal minuga j2rksis ootasid, sest nad n2gid ikka meeletult 6nnetud v2lja.
Vot niisugused kombed siin.
Muide testide tulemused olid eile k6ik negatiivsed. 2rge te mitte muretsege - olen terve nagu purikas!

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Coucou, Murks! Lugesin üle pika aja jälle su päeviku - sul on ikka kogemusi mis kogemusi seal. Olen väga õnnelik, et nüüd oled jälle terve!
Nii tore on mëlda, et seda sa kirjutasid täna, seal kusagil päris kauge isegi siit.
Millal sa tagasi lähed? Ega Pariisi kaudu mitte?
Muide mul on ka blogi ja inglise keeles isegi, aga seal on palju pilte, ei tea, kas sul oleks kannatust lugeda:) http://klaboo.livejournal.com

Ole vapper seal, aga mitte liiga meeletu!
Kalli-kalli
Svéta

10:51 AM  
Anonymous Anonymous said...

Tere!
Tore on lugeda, et oled terve ja tragi. Arvan, et sa ei muutu sellest upsakaks ja hoiad oma tervist!
Mina muidugi olen seda kogenud elus, et parem karta kui kahjatseda.
Aitähh toredate kirjade eest.
Palju terviseid Sinule ja sinu sõpradele.
Isa

5:55 AM  
Blogger lasuurtihane said...

Ahoi, naera nii et pisar silmas. Viiendaks on Sul nüüd lennukipilet ka olemas, nii et pane Kerdi sünnaks üks laul ja Mammi-Papi pulmaastapäevaks pidukõne hakkama.

10:25 AM  

Post a Comment

<< Home