Aafrika "iminature"

See on Mari ajaveeb. Viibin kolm kuud Aafrikas riigis nimega Kamerun. Sattusin siia vabatahtlikuna läbi Globaalse Hariduse Võrgustiku (GLEN), vaata täpsemalt www.glen-europe.com, ning tegelen laste keskkonnaharidusega, kliimamuutuste õpetamisega koolides programmi GLOBE abil, www.globe.gov. Kirjutan siia oma muljeid ja m6tteid. Lugege aga ning j2tke kommentaaride alla teateid!

Name:
Location: Estonia

Friday, August 18, 2006

Sai 6htu ja sai hommik: kolmas p2ev, 13.08.2006

Ohooo. Ei teagi kohe, millest alustada - muljeid on lademes. Proovin siis kuidagi.
Lennus6it l2bi Berliini, Bysseli Yaoundesse
Kohale j6udmine moodus viperusteta. Riia-Berliin kiirelt ja ruttu ja suht tukkudes. Berliinis kobisin Kreutsbergi tuttavale Vivianile kylla, kus Simone juba ees ootas. Kobisime homoopaatia-apteeki, kust ostsin endale suurep2rast malaariaravimit Malaria Tropique D200. Seda tuli v-tta vaid yhel péeval kymne minuti j2rel kokku kaks terakest ning malaaria mind enam ei kimbuta. Eks n2is, eile 6htul sain juba esimese s22seammustuse. 6htu moodus m6nusalt salatit syyes ja Viviani s-pradega vesteldes ning hommikul vara kiirustasime inimtyhja Tempelohfi lennujaama. Kotid vqqtqti korrqlikult yle, pudelis olevaid vedelike siiski ei uuritud, aga lennus me olimegi. Vupsti Brysselis, kus tund aega teise terminali p22semiseks ning paar tundi passida ning otse lend Yaoundesse, ootasime veel Londonist saabuvaid reisijaid ning l2ksime. Yaoundes lennujaamas palju inimesi, kontrolliti kollapalaviku vaktsiini olemasolu, visatti tempel viisale ning tuli ryseleda ning vaadata, et kas meie v2iksed kotid on ikka 6ige lennuki peale pandud. V6rreldes ylej22nud reisijate pagasiga, olime puhta paljak2si tulnud - k6igile jagus siin v2hemalt kolm suurt kohvrit ning j2i veel ylegi...
Yaounde hotell Prezdiiz
Lennujaamas oli tore kohata palju v2rvirikkaid inimesi, meile juba tuttavat Leoniet ning tema head s6brantsi. Kiiresti juhatasid nad meid kollasele taksole ning ca pooletunnine s6it linna v6is alata! Tee oli korralik, nati tolmune, tee22res paistsid aga rohe-rohelised puud ja p66sad ning v2rvi-v2rvikyllaste riietega inimesed, madalad majad tee22rsed myygipunktid m6eldava ja m6eldamatu kraamiga. Uhuuu, hakkab peale! Takso viis meid hotelli, kuhu Leonie meile kohad reserveerinud. Tuli v2lja, et tegu mitte sugugi tavap2rase hotelliga vaid v2ega uhkega, nagu juba nimigi ytle. Kuna k2es oli juba 6htu, siis ei olnud midagi teha, kui tuli olukorraga leppida ning sinna kallisse hotelli me ka kolisime. 6nneks suutsime neid ikka veenda meid yhte tuppa panema, mis hinda v6heke alla kiskus, kuigi hommikul j2llegi selgus, et yhe toa kohta on ainult yks hommikusook :). No igatahes oli v6ibolla alustuseks isegi tore Eurooplase kombel tushi all k2ija...

Leslie ja Simone meie hotellitoas Yaoundes

6htupoole ilmus v2lja ka Leslie, kellel oli olnud t2htis kohtumine mingisuguses ministeeriumis (kokku neid siis ca 40), pidi seal Buea tudengeid esindama, kuulsime talt, et ta peab hommkul kiiresti tagasi rannikule s6itma, ning temaga kohtume alles augusti l6pus. Kahju. Igatahes l2ksime veel koos 6htustama. Kuna meil Simonega veel raha polnud, lubas Leslie lahkesti v2lja teha. Ostsime t2navalt viie peale kaks sytel kypsetatud kala, mille juurde anti k6vasti sibulat ning "peper"it, viimane on ylivyrtsikas kaste, mida syyes k6ik muud maitsed kaovad, samuti saime juua Maltat, see on sarnane jook kaljale, aga kaase pole sees, aga palju B-vitamiiine, mis mind r66mustas - j2rjekordne hea rohi s22skede vastu.
Kolime tudengikorterisse
J2rgmisel hommikul 2rkasime kl 7. Inimesed 2rkavadki siin k6ik j6le vara, kelle kuuest on juba palju inimesi t2navatel, sagitakse ja asjatatakse. 6htul minnakse magama kella kymne paiku. Kuna aeg on siin Eesti ajast kaks tundi maas, on p2ris lihtne sellise rytmiga harjuda. Pimedaks l2heb pealegi juba kl 18:30. Igatahes oli Leslie juba kl 7:30 meie ukse taga, nagu sai 6htul kokku lepitud. Arutasime temaga veits o programmi, peagi tuli ka Leonie ning Leslie lahkus. Eks varsti j2lle n2eb.
No, igataghes, Seletasime Leoniele, et nii kallis hotellis me kyll rohkem olla ei tahaks ning pakkusime v2lja ka, et v6iksime ise endale oomaja otsida - Simonel on saksakeelne Travel Quide kaasas ning teame ka m6nda kontakti Yaoundes. Leonie oli aga erakordselt m6istev, ning pakkus, et kui me t6esti siin elada ei taha, siis yks mahuks tema koju ning teise jaoks palub s6brantsi. Nii saigi. Tagime oma toa tyhjaks, kotid saime veel sinna j2tta ning asusime linna uurima. Kus on GLOB-i kontor, kus elab Leonie ning kus asun elama mina.
Inimesi on t2navatel palju, kes k2nnib, kes pyyab taksot, kes myyb midagi, kes niisama passib. Paljud tervitavad kaugelt ning nii m6nigi yritab juttu teha - "Le Blanch!", "Ostke seda ja toda", "How are you?", "Are you married?"...., m6ni kerjab, r22ib pika jutu prantsuse keeles, millest ma veel aru ei saa :) v6i bidginis, millest saab sama v6he aru nagu prantsuse keelest. Aga tegelikult tundub siin v2ga v2he neid inimesi olevat, kes inglise keelt ei m6ista, aga r22gitakse hirrrmus kiiresti.
Niisiis, Leonie viis meid kaarega l2bi ylikoolihoovi, kus vaatamata suvevaheajale, liikus suht palju inimesi, n2itas klassiruume, mis l2hnasid kopituse j2rgi ning olid v2ga h2marad, siiski istus seal lugevaid tudengeid, v6i neid, kes juhendaja valvsa pilgu all tahvlile valemeid kirjutasid. Tundus v2ga kummaline. Moobel ja uksed-aknad olid suht kehvas seisus. Leonie ytles, et p6hjuseks on paariaasta tagune tudengite suur streik, kus l2huti nii palju kui andis. Ega keegi pole seda p2rast parandanud. Siiski tundus Ylikool suht muhe ja vaba, Yhe platsi peal toimus korvpalliturniir, mitmes kohas yle linna oli ka jalgpalliv2ljakuid, kus k2imas trenn. Suure pika stendi pealt otsisid tudengid oma eksamitulemusi.
J6udsimegi k2rarikkasse tudengik2mpusesse. Kogu t2nava22r on t2is myyjaid, myyakse kypsetatud puuvilju, telefonikrediiti, mooblit, pakutakse, juuksuri- v6i K6ikideasjadejahvatamiseteenust jne, jne. Eluasemeteks on v2iksed ca 10m2 ruumid, kus elatakse kahekesi, magatakse yhes laias voodis. Toas on veel v2ike gaasipliit, raamaturiiulid, toanurgas WC+dush. Leonie dush n2iteks ei toota, tuleb 2mbriga l2bi ajada. Igal pool ripub kuivav pesu. Kunagi panen ka pilte yles, siis n2ete :). Sellest saab siis Simone oomaja j2rgmiseks kaheks ooks, alguses tundub kyll yllatav, et kuidas kolm inimest siia 2ra v6ib mahtuda, aga kui Leonie ytleb, et mahub, kyll siis mahub.

Aline, minuvõõrustaja nadalavahetuseks

Vahepeal kohtume ka Mrs Besongi, kes on Kameruni GLOBE-koordinaator. Arvas, et v6ibolla s6idab esmasp2eval linnast 2ra konverentsile, seet2ttu tahtis meid ikka annem n2ha. Tegu on t6elise prouaga. V2ga lahke ja v2ga malbe naine. P6des teine parajasti ka malaariat, aga v2limusest seda kyll aru ei saanud. S6itisme tema autoga teise linna otsa odavamasse ja heasse restorani sooma. Kala ja riis. V2ga hea! Kusjuures kanaliha ma polegi veel soonud.. Soogikohas saime tuttavaks ka yhe GLOBE-tegelasega, kes s6idab kaheks n2dalaks Inglismaale. Vahetasime temaga oma eurosid CAFideks. V2ga tulus nii meile kui ka temale, et ei pea suhteliselt suurt panga teenustasu maksma. Nyyd on siis, mida kulutada. Taskud pungil ilusaid v2rvilisi rahat2hti, mis kipuvad meeletu kiirusega 2ra sulama, sest k6ik on tegelikult suhteliselt kallis. Elame n2eme. V6ibolla pean oktoobriks siin endale tood otsima :)
Aga minu uus oomaja oli j2rgmine kylastatud atraktsioon. Nati suurem kui Leonie kodu, isegi kaks ruumi, millest tagumisse tuppa mahub vaid suur voodi, sest siingi elab kaks 6de, ning esimeses diivan ja toolid ning kooginurk ning isegi suhteliselt uus televiisor, k6larid ja videomakk. Sobib.
Kuna Leonie utsitab nyyd minekule (oleme GLOBE-kontoris) ning aeg ka juba hiline, siis ytlen vaid, et osalesime t2na hommikul toredal pyhap2evasel tantsu-laulu ja karjuvate k6nede peol kirikus. Fun. Ning mul on nyyd telefoni number. Ei tea, kas s6numid j6uavad kohale, aga v6ibolla saate l2bi skype helistada: 00237-6712882
P2ikest!
(Pole eriti p2ikest n2ind, aga vihma pole ka saanud)